Van oud Hollandsche guldens en naderend vertrek - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu Van oud Hollandsche guldens en naderend vertrek - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu

Van oud Hollandsche guldens en naderend vertrek

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeroen N.

28 Juni 2006 | Singapore, Singapore

Singapore, een stad die dag en nacht leeft op iedere hoek van de straat een 7-eleven die 24 uur per dag open is en je iedere minuut van een etmaal je noodles of rijst met kip kan bestellen. Zelfs de Mac bezorgt hier 24 uur per dag. Overal taxi’s zo’n 20.000 in de hele stad en ook kan je op een fiets met zijspan springen voor een paar dollar.

Over die dollar wil ik het graag nog even hebben. Men zegt Azie is spotgoedkoop, ook wordt er gezegt dat Singapore zo verwesterd is dat hier een uitzondering geldt. Nou ik ben er uit, het is hier weer ouderwets gulden tijd! We kan zich nog herrinneren dat je slechts een gulden in een automaat gooide en dat er een blikje coca cola uit komt rollen en inderdaad in de winkel slechts 80 cent.

Een uitzondering is het eten, dat is op z’n aziatisch echt spotgoedkoop. Beter en meer dan de mensa en voor de helft van de prijs.

De eerste dagen dat ik hier zat regende het bijna aan een stuk door en dan roepen ze hier, het is droogseizoen.... Welliswaar tropische regens van rond de 25 graden, maar nat blijft nat. De Management University zit hier midden in de stad, maar geen student op straat te bekennen terwijl er vijf gebouwen in verscillende straten liggen. De oorzaak, een geavanceerd tunnelstelsel waarmee de gebouwen onderling zijn verbonden. Ook zijn er twee metro stations en wonen de studenten even buiten de stad, overal airco, dus van de hoge temperaturen heeft men ook geen last. Zouden ze in Maastricht ook moeten doen en een metro lijntje naar randwyk.

De rest van de stad bestaat uit vele (hoge) gebouwen. Het is ongelofelijk om het contrast te zien tussen de enorme wolkenkrabbers en oude gebouwen van het Britse koloniale bestuur. Naast een sjiek hotel staat een oude kerk met daar tegenover de joodse synagoge. De straatnamen doen voorkomen alsof je in hartje Londen loopt, mits je een van de townships opzoekt. Naast dat hier over het algemeen veel Chinezen wonen is chinatown hier behoorlijk groot. Overal eettentjes midden op straat en voor een paar dollar eet je je buikje rond.

Ondanks dat het hier multicultureel is, zijn de belastingen op drank behoorlijk hoog. Als je in een verkeerde tent staat betaal je zo 9 gulden voor een biertje. Nog niet zo erg als in Cambodja waar de enige bierbrouwer van het land zorgt voor 42% van de belasting inkomsten.

De afgelopen twee dagen ben ik maar eens lekker aan het zwembad gaan liggen, beetje uitrusten, boekje lezen, spetteren in het water genieten van de palmbomen en het mooie weer. Inderdaad, het was droog, ruim 30 graden en genoeg zon. Nu ik hier al even zit en toch wel wat meer wil zien, is het plan duidelijk. Eerst naar Bankok. Er is een factor die daar nog op van invloed is. Als dat rond is, is de eerste beschikbare vlucht voor mij. Mijn volgende bericht zal dan ook zeker niet meer uit Singapore komen.

Groet, Jeroen

• 28 Juni 2006 - 16:38

(c)hilko:

Laat ik dan maar als eerste een berichtje achter laten. Super veel plezier in bankok!!! ps de relatie tussen multi-culti en de prijs van drank mag je nog een keertje uitleggen. Misschien leuk als voorwoord voor je (verboden woord met een s).

• 28 Juni 2006 - 18:14

Sophie:

Ha Jeroen,

En het tweede berichtje is voor mij. Klinkt als cultuursnuiven! Klinkt allemaal erg goed..... Veel plezier in Bangkok.
    Dikke kus Sophie

• 29 Juni 2006 - 07:16

Ellen:

He Jeroen,

Gaaf hoor!
    Goed dat je je zo vermaakt, en laat andere factoren vooral deze reis niet bederven!
    Veel plezier en blijf lekker berichten schrijven, maakt het hier op kantoor iets minder saai!

Groeten Ellen

• 29 Juni 2006 - 14:02

A:

Hi Jeroen N. Schurink,
    Ik hoop dat je lekkere updates blijft sturen, zodat wij hier heeeerlijk jaloers kunnen zijn! Heel erg veel plezier.
    Liefs Monique

• 29 Juni 2006 - 16:23

Rianne:

Hey Jeroen,
    Cool je verhalen te lezen!! Geniet ervan daar!

Groetjes Rianne

• 29 Juni 2006 - 19:21

Wicky:

Ha die schuur, zorg dat je niet met een of ander "ring" verhaal uit Bangkok komt!!! Uiteraard wel profiteren van de aanbiedingen. En wat betreft die slettebak: "die is geen blik, woord, of wat dan ook nog waardig, maar dat heb ik geloof ik eerder ook gezegd....". Ik weet zeker dat je binnen no-time veel betere reisgezelschap zult vinden!
    MHG Wicky

• 29 Juni 2006 - 21:26

Marga:

Als ik het goed begrijp loopt half Nederland in Singapore en Bankok rond.
    Hoop dat de regen een beetje weg blijft en je een lekker kleurtje krijgt.
    Een beetje sportief, lekker luieren en vrolijkheid, daar kan je mee thuis komen

• 30 Juni 2006 - 14:44

Michiel:

hey Schuur,

Klinkt allemaal weer absoluut niet slecht...zorg dat je je een beetje vermaakt daar...want dat doen wij hier namelijk ook. En mocht je hier en daar nog een leuk kiekje klikken schroom dan niet zo ook even hier te plaatsen :D...

MHG, Michiel

• 30 Juni 2006 - 17:58

Martine:

goed bezig daar zo te lezen. Gelukkig hebben wij hier ook weer zon! dikke x

• 03 Juli 2006 - 11:41

Gitta:

Hey pap, (inkompapa he wel te verstaan, voordat de hele familie zich weer zorgen gaat maken). Heerlijk studieontwijkend gedrag die verhaaltjes van je. Klinkt helemaal te gek. Ben ook stik jaloers. Nog een wijze raad: Doe niets wat je dochter ook niet zou doen. Dat is weinig dus...Lekker los gaan he! Weet zeker dat t goed komt. Heel veel groetjes en hopelijk krijgen we snel weer een berichtje, dan heb ik ook weer een excuus om wat anders te toen dan het s-woord.