Jungle, olifanten en bamboe rafting - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu Jungle, olifanten en bamboe rafting - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu

Jungle, olifanten en bamboe rafting

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeroen N.

12 Juli 2006 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

Een beetje sentimenteel doen ja, komt er van als je twee dagen met 40 graden koorts rond loopt. Maar ik loop nu al op de zaken vooruit. Laten we bij het begin beginnen of eigenlijk beginnen waar we de vorige keer geëindigd zijn.

Na Bangkok te hebben verlaten in een aftandse oude (VIP) bus waar geen leuning meer achterover kon, de airco aanliep en de WC een voetbad had, was ik blij dat ik snel een goed hostel met een nieuw matras, een eigen wc en een warme douche gevonden had. En dat om zes uur ‘s morgens in een voor mij totaal onbekende stad. Eerst maar eens een paar uur goed geslapen. Het ontbijt in het tentje er tegenover was echt geweldig. Gebakken eieren, verse melk, vers fruit en nog veel meer lekkers, kon ik er weer goed tegen aan.

Eerst ben ik de stad eens gaan verkennen. Een stuk kleiner dan Bangkok, maar ook hier best een chaos op de weg. Zowaar een stadsmuur al is deze alleen rond de poorten nog duidelijk zichtbaar. allemaal kleine straatjes die soi ofwel steeg genoemd worden en dan heb je er meerder per straat dus nummeren ze lekker door. ”Die en die straat soi nummer 9” Inmiddels wist ik dat Robert met wie ik richting Laos zou reizen 3 dagen op trekking was en pas de volgende avond terug zou komen. Ik had mij ook voorgenomen om echt de bush in te gaan en heb meteen een trekking geboekt.

’s Avonds super lekker gegeten, ook voor vegetariërs is Thailand ideaal, heel veel groenten en veel fruit, tofu of andere vleesvervangers worden overal in gebruikt. Ik daar en tegen vind een stukje dood dier op mijn bord vaak onmisbaar.

De volgende morgen werd ik om 8.30 uur bij m’n hostel opgehaald, dus met sandalen en een klein rugzakje gewapend klaar voor de strijd. Na een klein uurtje rijden met 9 andere mensen met wie ik het aardig kon vinden, kwamen we aan bij een heel klein dorpje met wat wilde varkens een paar kippen, een enkele buffel en een aantal vrouwen achter een weefgetouw.

Ploegend door de modder lopen een paar kindertjes te leuren met zelfgemaakte armbandjes en kettinkjes. Al weten ze ook dat als je met ze op de foto gaat ze er ook wat voor kunnen vragen. Nou ben ik dat m’n broertje jong was genoeg met hem op de foto geweest en had hij toen ook lieve mutsjes op dus heb ik dat maar achter wegen gelaten.

De wandeling door de jungle duurde een dikke 2 uur. Bergje op bergje af, overal insecten die je anders nooit ziet, spinnen zo groot als je eigen hand en ja, de antimuggen spray moest veelvuldig worden gebruikt. Ook werd ons veel verteld over de helende werking van verschillende torren, dat het eten van schorpioenen je tegen malaria beschermen en dat sommige torren worden gebruikt als sieraad voor vrouwen. Zodra ik weer foto’s kan uploaden zal dit laatste duidelijker worden.

We werden gewezen op de wilde orchideeën, waar het land zo trots op is en ook hun nationaal symbool is. Ook hebben we in een boom de heel zeldzame witte orchidee kunnen bewonderen. Palmbomen in overvloed en geproefd van de vruchten uit de natuur en de jonge palmscheuten waar ze soep van koken.

De watervallen zijn niet al te groot, maar wel krachtig, zeker nu het regenseizoen is. De terugweg naar het dorp bezochten we een whisky stokerij. Het hele proces van het maken van whisky uit rijst werd ons verteld en uiteindelijk probeerden ze ons flessen van een liter te slijten voor slechts een euro. Na een goede lunch met uiteraard veel rijst, groente en fruit, gingen we opweg naar de olifanten. In tweetallen werden de olifanten bestegen en hebben we een tocht van ruim een half uur afgelegd. Iets totaal anders dan een kameel, het schommelt veel meer en lijkt veel instabieler. In werkelijkheid is een olifant veel sterker en veel meer instaat steile stukken te beklimmen en af te dalen zonder dat je bang bent er af te vallen. Uiteraard werden ons eerst bananen verkocht die we onderweg aan de olifanten konden voeren en die beesten weten donders goed dat we bananen hadden, het bedelen van een hond die geen onderwijs genoten heeft van Martin Gaus is er niets bij.

Na afloop konden we een foto kopen die in het begin van ons gemaakt werd voor veel te veel geld, omdat ik nu eenmaal altijd vooruit denk had ik de anderen er van overtuigd dat het verstandig was om van camera te wisselen om zodoende foto’s van elkaar te kunnen maken. Dit pakte erg goed uit en ook deze foto’s zijn binnenkort digitaal te bewonderen.

De laatste activiteit van de dag was het zogenaamde Bamboevlot raften. Een rivier diedoor de regen behoorlijk was aangezwollen en een redelijke stroomsnelheid had. Met 4 man op een vlot bij elkaar gehouden door twee oude fietsbanden snelden we de rivier af. Na 3 kwartier werd iedereen gemaand van het vlot af te sta[ppen. ik wilde echter ook graag die waterval af en bleef zitten. met een enorme klop op het water, drijf nat en bijna te water, stapten de anderen weer op voor het laatste kwartiertje rustig dobberen.

Moe maar voldaan keerden we in de avond weer terug in het hostel. Daar aangekomen was ook robert inmiddels terug van zijn trekking. Met weinig in de maag en een vermoeiende dag is het een dronken avond geworden, een van de eersten en de ergste sinds tijden. In de reggae bar begonnen (bier, buckets (wisky,cola en redbul in een emmer) en bob marley kennen ze hier over al) en in de spicy geëindigd. Die laatste is de enige tent die open is in heel de stad en ook de plek waar de 50 plus vieze kerels hun Thaise schatjes op komen halen voor een fine nachtelijke behandeling. Iets waar in nu niet van begrijp en hopelijk nooit iets van zal begrijpen. Voor mij ging om 2 uur het licht behoorlijk uit, al met al een geweldige dag. De volgende morgen, zonder kater opgestaan en een geweldig anti brakheids ontbijt genomen. Het idee was om die dag te vertrekken, maar omdat een bepaald persoon niet te vinden was en ook de hostess van zijn hotel die onze reis zou moeten boeken nergens te bekennen was..... hebben we het een dag uit moeten stellen. Een dagje extra rus was best aangenaam.

Rust, welnee joh. we hebben 2 scooters gehuurd en ons in het verkeer gewaagd. Links rijden, niet achterom kijken en gas geven. das de enige manier om te overleven. Eenmaal buiten de stad gaat het wel. Halverwege begon het te regenen en ondanks dat het warm is, is het op een brommer fris. Boven op de hoogste berg in de omgeving een tempel bekeken en inderdaad, ’if you saw one, you have seen them all’. Even opgewarmd en gelukkig was het droog op de terug weg.

De volgende dag spullen gepakt en de bus gehaald, op naar Laos.

Wordt Vervolgd.....

• 12 Juli 2006 - 07:01

Martine:

wat leuk om je verhalen te lezen! krijg er zin van om ook te gaan reizen! veel plezier en ik hoop snel weer een reisverhaal te kunnen lezen
    x martine

• 12 Juli 2006 - 09:02

Leo:

hey jeroen,
    wat gaaf zeg al die dingen die je aan het doen bent. En kan me voorstellen dat je daar op de scooter niet na moet denken en gewoon verstand op nul en gassen maar moet doen. Hier is het ook lekker weer. Bijna vakantie voor iedereen. IK kijk uit naar je volgende verhaal.
    liefs van je nichtje

• 12 Juli 2006 - 09:09

Nienke:

Hee Jeroen,

Wat een avonturen allemaal!Lekker leesvoer voor ons en voor jou een hele ervaring!
    Geniet ervan zoveel als je maar kunt en tot weerzien in het Mestreechse!

• 12 Juli 2006 - 10:17

A:

Ik was bijna bang dat je vegetarier geworden was... gelukkig is dat niet het geval!

• 12 Juli 2006 - 16:16

Alexander:

He broer wat een verhaal weer, prachtig om te lezen! Wij vertrekken morgen naar Kenia! Heel veel plezier nog!
    Groeten van je broer(tje)

• 12 Juli 2006 - 18:17

Noor:

haha, zo leuk.. ik heb die tocht ook gemaakt. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Reis ze nog! groetjes

• 13 Juli 2006 - 20:28

Marieke:

Haihai
    Leuk hoor allemaal
    Wij zitten hier heerlijk in het zonnige Spanje en gaan morgen een dagje naar Barcelona. Pap&mam en alexander ondertussen in Kenia, dus de hele fam nu van huis en aan alle kanten van de aardbol :P
    Veel plezier nog!!!
    xxx