Easy traveling en op zoek naar mooie stranden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu Easy traveling en op zoek naar mooie stranden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jeroen N. Schurink - WaarBenJij.nu

Easy traveling en op zoek naar mooie stranden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeroen N.

06 Augustus 2006 | Thailand, Bangkok

Na alle ervaringen in Laos en Cambodja waar je alle afstanden die je aflegt, iedere activiteit die je doet en iedere plaats die je bezoekt het best zelf kan plannen, uit kan zoeken wat de beste manier van reizen is en beter weg kan blijven van de weg aan de grens met Thailand besloot ik terug te vliegen. 's morgens om half 7 achter op de brommer naar het vliegveld en terug naar Bangkok. Het scheelde weinig of ik kon niet meer mee, met bijbetaling van 40 dollar was het allemaal geregeld, zo zijn de regeltjes (die eigenlijk niet bestaan) maar het is niet anders.

Ik was wel toe aan een beetje easy traveling, een goede hotelkamer, eigen toilet en douche met warm water. De vorige keer in Bangkok heb ik veel van Bangkok zelf gezien. Echter in de buurt van Bangkok zijn verschillende bezienswaardigheden waar ik graag nog heen wilde. Twee dagen had ik voor ik naar het zuiden af zou reizen om daar te gaan duiken en te genieten van de mooie stranden en de onderwaterwereld.

Mijn eerste bezoek was aan Ayuthaya. Ruim 200 jaar geleden was dit 400jaar lang de hoofdstad van Siam, zoals Thailand toentertijd heette. Door de Birmezen omsingeld en niet te verdedigen zonder gebruik van wapens ging het rijke Ayuthaya ten onder. Geen wapens denk je dan.... nou, de toenmalige koning verbood de legerleiding de kanonnen te gebruiken waarmee de birmezen op afstand gehouden konden worden omdat zijn vrouwen en hijzelf teveel last hadden van geluidsoverlast. De legerleider is de volgende nacht met 30.000 manschappen vertrokken en heeft enkele dagen later in een olijven (kok) gebied een vesting (bang) gesticht wat uiteraard het huidige Bangkok is. De Birmese hebben de oude koning vermoord en alle met goud bedekte beelden gesmolten. De overblijfselen van de beelden (steen) vertonen ontzettend veel overeenkomsten met alle tempels, Pagoda's en budha beelden in Bangkok. Ook vertonen de tempels veel overeenkomsten met Ankor Wat in Cambodja, dit heeft er mee te maken dat de koningen de bouwers van Ankor Wat naar Ayuthaya heeft gehaald.
Na nog een tochtje per boot over de rivier om het eiland heen keerde in 's avonds weer terug in Bangkok.

De volgende dag wilde ik graag naar "The Bridge over the River Kwai" iedereen kent de film wel en de verhalen over de spoorlijn van Thailand naar Birma. Omdat m'n vertrouwde travel agency al gesloten was boekte ik mijn trip in een willekeurig bureau dat nog open was. Om 7 uur wordt ik opgehaald en na een paar minuten in de ogen wrijven draaien de twee dames op de voorbank zich om en verdomt dat het niet waar is..... Zit daar het zusje van Am die samen met een vriendin op pad is. Super toevallig en erg gezellig daar zij een 3 daagse trip doen en ik de volgende dag naar de eilanden zou vertrekken was het veel goeie dag zeggen, maar kwamen we elkaar de hele dag weer tegen.

De River Kwai, is een heel rustige rivier, dus het Bamboe raften dat ook in het programma zat werd een beetje overdreven, het was eerder bamboe dobberen. Het Museum en de brug zelf zijn een stuk indrukwekkender. Het is en blijft (hier komen m'n geschiedenis lessen toch weer goed van pas) een stuk Nederlandse geschiedenis midden in Azië. Ook alle Nederlandse namen op de grafstenen op de enorme begraafplaatsen is heel apart.

Ik boekte een trip naar de River Kwai en kreeg er tijgers bij. Nadat we weer verzameld hadden werd mij gevraagd wat ik geboekt had, olifanten of tijgers? Geen flauw idee. Bleek er dus tijgers op de sticker te staan die ik 's morgens gekregen had, maar wat het inhield mocht Joost weten. Wel moest er nog even 6 euro extra worden afgerekend. De Tiger Tempel heet het, gerund door Budistische monniken en eigendom van een westerse zakenman. Onder begeleiding van Tiger boys (niet te verwarren met Ladyboys) en ladies, mocht je op de foto met tijgers, ze aaien en foto's maken van spelende tijgers. Zeer toeristisch en helemaal in scène gezet, maar toch leuk om mee te maken.

Aan het eind van de dag was ook nog voorzien in een treinreisje over de dodenspoorlijn, waar 28.000 Nederlanders het leven hebben gelaten. Dwars door bergachtig gebied en over uiteraard de River Kwai. Pas laat in Bangkok terug is Robert gearriveerd vanuit Phnom Penh en willen we eigenlijk de volgende dag richting het zuiden. Echter door ziekte geveld en omdat voor mij een dagje niks doen ook wel prima is, stellen we het een dag uit. Uiteindelijk zou ons dit het bezoek aan de Half Moon party kosten en heel veel muggen beten schelen (ieder nadeel heeft immers z'n voordeel). Maar hierover later meer.

• 06 Augustus 2006 - 11:24

Kim:

Wow Jeroen, wat een vette trip ben jij toch aan het maken! Vooral alle foto's erbij maakt het dat we een klein beetje met je mee kunnen kijken :) Veel plezier nog!!!
    x Kim